Schalbroekstraat
|

Verkeersveiligheid in de Schalbroekstraat: bezorgdheid van buurt en oppositie genegeerd

Schalbroekstraat

Na meldingen van buurtbewoners over de onveilige verkeerssituatie in de Schalbroekstraat onderzocht Team 3560 samen met inwoners de situatie ter plaatse. Er werden metingen uitgevoerd, de historiek van ongevallen bestudeerd en een bevraging georganiseerd bij de bewoners van Schalbroek en omgeving.

Uit die bevraging blijkt dat de meerderheid van de inwoners vragende partij is voor maatregelen die de verkeersveiligheid moeten verbeteren. Maar liefst 66% wil een snelheidsbeperking van 50 km/u, 95% steunt een oversteekplaats aan de Bovenstraat–Van Willigenstraat en 86% wil een zebrapad aan de bushaltes van de Hamelstraat.

De Schalbroekstraat is een drukke verbindingsweg tussen Lummen en Linkhout, waar dagelijks gemiddeld 4.060 auto’s, 275 vrachtwagens en 441 fietsers passeren. De straat telt meerdere gevaarlijke bochten, beperkte zichtbaarheid en een smal aanliggend dubbelrichtingsfietspad dat ook door voetgangers wordt gebruikt.

Volgens raadslid Peter Aerts (Team 3560) zijn de risico’s duidelijk:

Het is een van de drukste gemeentelijke wegen in Lummen, met een fietspad dat veel te smal is. Fietsers en voetgangers komen er vaak in conflict met gemotoriseerd verkeer. We willen geen jaren wachten tot er iemand gewond raakt.

Team 3560 legde tijdens de gemeenteraad een reeks haalbare en budgetvriendelijke maatregelen voor die op korte termijn uitvoerbaar zijn:

  • een snelheidsbeperking van 50 km/u tussen de Beukenboomstraat en de Eggelstraat
  • een zebrapad aan de bushaltes van de Hamelstraat
  • een zebrapad en fietsoversteekplaats aan de Bovenstraat–Van Willigenstraat
  • en een betere zichtbaarheid van de fietsoversteek aan de Belokenstraat, met verlichte signalisatie en aangepaste haag

Deze voorstellen werden gesteund door het merendeel van de bevraagde inwoners.

Schepen van Mobiliteit Rita Moors (N-VA) erkende tijdens de gemeenteraad dat verkeersveiligheid belangrijk is, maar koos ervoor geen enkele maatregel goed te keuren. Ze verwees naar het toekomstige mobiliteitsplan en stelde dat een verlaging naar 50 km/u “niet opportuun” is zolang er geen bijkomende studie is.

Volgens haar zou een zebrapad op een weg met een snelheidsregime van 70 km/u “een vals veiligheidsgevoel” creëren. Daarmee blijft de situatie zoals ze is: 70 km/u op een smalle, drukke verbindingsweg met aanliggend fietspad. Enkel het herschilderen van de bestaande belijning aan de Belokenstraat werd beloofd bij een volgende onderhoudsronde.

Team 3560 vindt dit onbegrijpelijk. De cijfers, de vaststellingen en de signalen van buurtbewoners zijn overduidelijk. Er is geen studie nodig om te zien dat 70 km/u veel te snel is op een weg waar dagelijks honderden fietsers en voetgangers passeren.

Kleine, goedkope ingrepen kunnen het verschil maken voor de veiligheid van inwoners, maar het bestuur kiest voor uitstel.
De Schalbroekstraat verdient meer dan mooie woorden over verkeersveiligheid — ze verdient actie.

Opmerkelijk is dat het gemeentebestuur in “De Lummenaar” regelmatig het belang van verkeersveiligheid en zwakke weggebruikers benadrukt, maar hier niet kiest voor concrete maatregelen.

Ons voorstel kreeg ook aandacht in de pers.
Lees hier het artikel in Het Belang van Limburg
Bekijk hier de reportage van TV Limburg

Gemeenteraad herbekijken?

Meer nieuws

Een reactie achterlaten

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *